Co je kocitace (co-citation, paralelní citace)

Termín kocitace v poslední době slýchávám ze všech stran. Představy o jeho fungování a významu jsou ale mnohdy velmi rozdílné. Rozhodl jsem se proto dát dohromady dosavadně získané informace o kocitacích a vytvořit něco jako informační článek, který pomůže všem, kteří se s kocitacemi ještě nesetkali nebo byl jejich názor mylný.

Asi nejlepší definici kocitace(ačkoli se týká kocitace bibliografické) jsem nalezl na webu SourceForge. V originálním znění vypadá následovně:

Bibliographic Co-Citation is a popular similarity measure used to establish a subject similarity between two items. If A and B are both cited by C, they may be said to be related to one another, even though they don’t directly reference each other. If A and B are both cited by many other items, they have a stronger relationship. The more items they are cited by, the stronger their relationship is.

Český překlad by zněl přibližně takto:

Bibliografická kocitace je populární metrika podobnosti používající se ke stanovení podobnosti mezi dvěma subjekty. Pokud subjekty A i B jsou citovány subjektem C, můžeme říci, že se k sobě vztahují, ačkoli na sebe vzájemně neodkazují. Pokud A i B jsou oba citovány mnoha dalšími subjekty, mají silný vztah. Čím více subjektů je oba cituje, tím silnější jejich vztah je.

Hezky česky o významu kocitace

Kocitace je tedy vztah mezi dvěma subjekty, bez jejich přímé vazby mezi sebou. Sečteno, podtrženo, pokud stránka odkazuje na vícero webů, bude vyhledávač počítat s tím, že jsou k sobě v určitém vztahu.

To může znamenat problémy především ve chvíli, kdy se Vaše odkazy, potažmo reklama, nachází na webech s nerelevantní tématikou nebo v obsahu odkazujícího na rozličné zdroje. Častým případem takového umístění jsou výměny nerelevantních odkazů, reklamní PR články či registrace do obecných kategorií v katalozích.

Chcete znát kocitace Vašich webových stránek?

Mnoho lidí neví, že nalézt kocitace webových stránek je velmi jednoduché. Google tyto stránky totiž vyhodnocuje na základě „related:“, často používaného operátoru při vyhledávání podobných stránek(ve fulltextovém vyhledávání také k nalezení pod odkazem „Similar pages“ nebo česky „Podobné“).

podobné weby

Závěrem

Kocitace jsou dle mého názoru jedno z nejpřirozenějších a nejlépe uchopitelných kritérií pro posouzení kvality odkazu. Do budoucna bude význam tohoto faktoru pro vyhledávače růst a již v současnosti tvoří důležitou část, proto není radno jeho význam zanedbávat.

Další zdroje o kocitacích

  1. SEOMoz Whiteboard friday – Anchor text is dying
  2. Co-citation understanding – How it effects your SEO
  3. Citace přednáška MUNI[PDF]
  4. Cocitation analysis[PDF]
  5. HubSpot – Video tutorial Co-citation

7 tipů na zpětné odkazy pro e-shop

aneb pár tipů na získání kvalitních zpětných odkazů pro Vaše e-shopy.

Odkazy za zboží

Tuto myšlenku jsem poprvé viděl realizovanou cca. před dvěma lety, kdy web CerstvaKava.cz rozjížděl na Webtrhu svou originální kampaň, ve které nabízel inzerentům(relevantním i nerelevantním) testovací balíčky kvalitní kávy, jako odměnu za umístění odkazu.

7 tipů na zpětné odkazy pro e-shopy
7 tipů na zpětné odkazy pro e-shopy

Tento způsob se ukázal jako vysoce efektivní a jak vidno, „webtržníci“ na něj zareagovali a odkazy opravdu umisťovali.

Z této jednoduché myšlenky se stal efektivní způsob propagace e-shopu, získání širokého portfolia odkazů a to vše za mizivé náklady formou zasílání ochutnávek káv.

Pokud se již do něčeho podobného pouštět, doporučuji mít dostatečně kvalitní a silný odkazový profil, který pár horších/lepších odkazů jen tak nerozhází a dokáže se do něj schovat jednorázový nárůst.

Pokračovat ve čtení „7 tipů na zpětné odkazy pro e-shop“

Komunikace se zákazníkem

Komunikace se zákazníky je jedním ze základních kamenů v procesu linkbuildingu.

Na základě informací, které při komunikaci získáte, musíte stavět takřka celou strategii, proto je dobré tuto část spolupráce nezanedbat.

Přesto se často setkávám s lidmi, kterým předávám zakázku a jediná jejich otázka zní „Jakej to je web?„. Je důležité si uvědomit, jak důležitou roli v procesu budování zpětných odkazů komunikace s klientem hraje.

Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu
Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu

Pokračovat ve čtení „Komunikace se zákazníkem“

6 tipů k efektivnějšímu link buildingu

Většina linkbuilderů často zapomíná, jak důležitá je při jejich práci kooperace s klientem a rozvržení strategie budování zpětných odkazů.

V závislosti především na těchto dvou faktech jsem se rozhodl sepsat pár základních tipů, které vás, jakožto linkbuildery možná nenapadli a přesto mají v procesu link buildingu důležitou funkci.

5 tipů k efektivnějšímu link buildingu
5 tipů k efektivnějšímu link buildingu

Pokračovat ve čtení „6 tipů k efektivnějšímu link buildingu“

Monitorování příležitostí k link buildingu

Dokážete si představit, jaká by byla návštěvnost Vašeho webu, kdybyste na každém místě, kde by se mluvilo o relevantním tématu, byly a mohli se tak aktivně zapojit do diskuze?

Jednoduché předání doporučení vlastního webu nebo rady s aktivním podpisem mohou být efektivní cestou k získání návštěvníků, potažmo zákazníků.

Google Reader

Pokračovat ve čtení „Monitorování příležitostí k link buildingu“

Jak na Google Alerts při budování zpětných odkazů

Google Alerts je užitečnou službou, poskytovanou firmou Google registrovaným uživatelům. Přináší informace o novinkách, souvisejících s Vaší značkou/jménem či tématem, nastálých na internetu během zadaného časového období. Díky Google Alerts budete schopni vysledovat novinky v dění okolo vašich stránek a aktivně se zúčastnit diskuzí souvisejících s jejich tématem.

Google Alerts logo
Pokračovat ve čtení „Jak na Google Alerts při budování zpětných odkazů“

Tvorba strategie budování zpětných odkazů

Link builderů či služeb, nabízejících tisíce odkazů za kačku, je dnes plný internet. Proč ale zbytečně vyhazovat peníze za neúčinné formy budování zpětných odkazů a raději si dobře promyslet jakým směrem budeme svůj linkový profil rozvíjet? Níže naleznete pár tipů, jak naložit s tvorbou strategie před budováním zpětných odkazů. Pokračovat ve čtení „Tvorba strategie budování zpětných odkazů“