Termín kocitace v poslední době slýchávám ze všech stran. Představy o jeho fungování a významu jsou ale mnohdy velmi rozdílné. Rozhodl jsem se proto dát dohromady dosavadně získané informace o kocitacích a vytvořit něco jako informační článek, který pomůže všem, kteří se s kocitacemi ještě nesetkali nebo byl jejich názor mylný.
Asi nejlepší definici kocitace(ačkoli se týká kocitace bibliografické) jsem nalezl na webu SourceForge. V originálním znění vypadá následovně:
Bibliographic Co-Citation is a popular similarity measure used to establish a subject similarity between two items. If A and B are both cited by C, they may be said to be related to one another, even though they don’t directly reference each other. If A and B are both cited by many other items, they have a stronger relationship. The more items they are cited by, the stronger their relationship is.
Český překlad by zněl přibližně takto:
Bibliografická kocitace je populární metrika podobnosti používající se ke stanovení podobnosti mezi dvěma subjekty. Pokud subjekty A i B jsou citovány subjektem C, můžeme říci, že se k sobě vztahují, ačkoli na sebe vzájemně neodkazují. Pokud A i B jsou oba citovány mnoha dalšími subjekty, mají silný vztah. Čím více subjektů je oba cituje, tím silnější jejich vztah je.
Hezky česky o významu kocitace
Kocitace je tedy vztah mezi dvěma subjekty, bez jejich přímé vazby mezi sebou. Sečteno, podtrženo, pokud stránka odkazuje na vícero webů, bude vyhledávač počítat s tím, že jsou k sobě v určitém vztahu.
To může znamenat problémy především ve chvíli, kdy se Vaše odkazy, potažmo reklama, nachází na webech s nerelevantní tématikou nebo v obsahu odkazujícího na rozličné zdroje. Častým případem takového umístění jsou výměny nerelevantních odkazů, reklamní PR články či registrace do obecných kategorií v katalozích.
Chcete znát kocitace Vašich webových stránek?
Mnoho lidí neví, že nalézt kocitace webových stránek je velmi jednoduché. Google tyto stránky totiž vyhodnocuje na základě „related:“, často používaného operátoru při vyhledávání podobných stránek(ve fulltextovém vyhledávání také k nalezení pod odkazem „Similar pages“ nebo česky „Podobné“).
Závěrem
Kocitace jsou dle mého názoru jedno z nejpřirozenějších a nejlépe uchopitelných kritérií pro posouzení kvality odkazu. Do budoucna bude význam tohoto faktoru pro vyhledávače růst a již v současnosti tvoří důležitou část, proto není radno jeho význam zanedbávat.