Po dlouhé odmlce jsem se opět dostal ke svému blogu. V uplynulých dvou týdnech jsem měl tu čest, vést přechodně 3 linkbuildery a přijít tak na pár tipů a rad z praxe, na které hodně soukmenovců nemyslí. V podstatě jde o soupis hlavních myšlenek, které jsem se jim snažil předat, pokud tedy pominu ty nejzákladnější:
1. Sázejte stromky
Toto přirovnání jsem nedávno přejal z Plaváčkova tweetu, jelikož perfektně odráží smysl techniky. Držte si přehled o nově vzniklých tématicky relevantních webech. Co na tom, že při vzniku je web malý a neznámý – pokud znáte záměry majitele, jeho nadšení a případně budoucí investici do projektu, může Vás zakoupení reklamy či podpoření webu do začátků stát minimum a do budoucna z něj budete těžit mnohonásobně. Využití nově vzniklých webů jsou spousty a je jen na vás jak je dokážete odhadnout, případně s nimi naložit.
2. Buďte v obraze
Odkazové příležitosti se neválí jen tak na cestě ani je nevykoumáte z jednoho rozhovoru s klientem. Odkazové příležitosti se tvoří a zanikají téměř neustále a to především prostřednictvím firmy samotné. Důležité je proto zůstat stále v obraze, mít informace o dění ve firmě, připravovaných akcích, novinkách, budoucích plánech… To vše tvoří obrovské portfolio možností propagace firmy.
3. Využijte potenciál trhu
Myslíte, že se spolupráce, zakoupení webů či odkazů a další příležitosti se nabízejí/poptávají pouze na webtrhu? Obrovská chyba…Na internetu existuje spousta portálů a mnoho vlastníků webových stránek neumisťuje nabídky ke spolupráci pouze na tato fóra, jelikož je třeba ani neznají. Občas člověku až zaskočí, když vidí ceny, které nabízejí někteří vlastníci blogů za napsání tématického článku.
Příkladem budiž můj rozhovor před dvěma týdny, kdy mi nejmenovaný vlastník blogu s poměrně vysokými ranky a denní návštěvností přes 100 UIP sepsal a nastálo umístil článek za 20 Kč(a to původně nabízel 10 Kč, ještě jsem dělal dobráka).
4. GTD pro linkbuildery
Getting things done je pro linkbuildery poměrně složitou záležitostí. Většina úkonů je právě na 2-5 minut, které nemá ani cenu zapisovat si do GQueues. Jelikož jsem ale případ člověka, který by běhal celý den po sociálních sítích, věděl jsem, že to budu muset nějakým způsobem ohnout. Toto doporučení tedy berte hodně s rezervou, jelikož jsem si ho dělal na míru.
Prozačátek je dobré si stáhnout program, který bude sledovat vaši aktivitu na počítači. Pro mé účely se nejvíce hodil program RescueTime, který je zdarma a určitě doporučuji jej vyzkoušet. Dále jsem se snažil rozdělit si denní práci na segmenty, orientující se na jednotlivé klienty a segmenty obecné. Tyto segmenty je pak mnohem jednodušší zaznamenávat do GQueues a orientovat dle nich svůj denní plán.
5. Nepracujte bezhlavě!
Často vidím, že klient přijde s požadavkem „Potřebuji linkbuilding“ a vše co se od linkbuildera ozve je „Ok, zítra vám pošlu odkazy„. Takovéto chování mi přijde jako absolutní blbost a pokud se s ním někdy setkáte, odstupte raději od spolupráce než bude pozdě.
Linkbuilding je komplexní činnost, zasahující do veškeré online propagace, kterou provozujete. To, že jste vydali PR zprávu kde na vás neodkazují, neznamená, že pro web a jeho odkazový profil nemá význam.
Tedy pouze bodově, jelikož o tomto již bylo napsáno mnohé:
- Ujasněte si s klientem cíle a aktivity nutné z obou stran
- Získejte přehled o trhu a hlavní konkurenci
- Držte si přehled o získaných odkazech a jejich vývoji
- Pracujte kontinuálně, nenechte se odradit rychlým úspěchem
A to nejdůležitější: