Už dlouho nepoužívám žádný nástroj, který by mi kontroloval umístěné zpětné odkazy u mých partnerů a zakoupených pozic. Ani mi to moc nedává smysl v době, kdy si takovým chování mohu spíše uškodit. Kontrolu zpětných odkazů ale používám v případě, že chci dokontrolovat reálný stav odkazového profilu svého klienta a vyhodnotit jeho současný stav.
Crawleři nástrojů k analýze odkazového profilu nemají přehled o aktuálním stavu vašeho odkazového profilu. Ač se jej snaží zachytit co nejvěrněji, nemohou vědět o každém smazaném nebo získaném odkazu a nedokáží zareagovat na změnu aktivně. Dochází proto ke zkreslení dat, které můžete odstranit tím, že se podíváte, zda váš odkaz na URL stále existuje. S těmito „existujícími“ odkazy poté můžete pracovat, analyzovat je a vyhodnocovat jejich efektivitu. Níže naleznete krok za krokem návod, jak zkontrolovat, zda odkazy stále existují, jak k nim dostat data z Google Analytics a jak je poté vyhodnocovat a pracovat s nimi:
Update: Kontrolujte pomocí Marketing Mineru
Kontrolujte si automatizovaně existenci svých odkazů a dokonce i jejich umístění pomocí nástroje Marketing Miner. Návod jak na to naleznete zde:
https://help.marketingminer.com/cs/clanek/jednorazova-analyza-a-kontrola-zpetnych-odkazu/
Jak na to?
Občas používám ScrapeBox Free Link Checker. Je zdarma a stačí do něj vložit dva soubory – jeden s URL, které vlastníte a druhý s URL, na kterých chcete své URL (z prvního souboru) hledat. Link Checker zapnete a za pár minut dostanete info o tom, na jakých URL se váš odkaz nachází.
Trochu složitější postup, při kterém používám OpenRefine si ukážeme podrobněji. Dostaneme tak z odkazového profilu více dat, se kterými můžeme pracovat a přesuneme se od tupého hlídání existence odkazů ke kontrole a vyhodnocování jednotlivých zdrojů.
OpenRefine
Kdo nemá, může si stáhnout na http://openrefine.org/download.html. Kdo má, bude potřebovat si do OpenRefine nainstalovat dvě rozšíření, se kterými budeme pracovat a to konkrétně VIB-Bits a Refine stats. Obě tyto rozšíření nainstalujete tak, že je rozbalíte do subsložky /webapp/extensions/, ve které máte nainstalován OpenRefine a vypnete/zapnete jej.
Získání datasetu ke kontrole a vyhodnocení odkazů
Nejprve je třeba získat někde data o odkazovém profilu. V tomto příkladu jsem si stáhl data o doméně Podstavec.cz z nástroje na analýzu odkazových profilů Ahrefs. Je čistě na vás, odkud základní dataset stáhnete (MajesticSEO,Webmaster tools, Collabim…), ale měl by obsahovat záznamy o zpětných odkazech a ideálně i jejich konkrétní umístění(URL).
Import dat do OpenRefine
Poté je třeba spustit OpenRefine a vytvořit nový projekt na základě datasetu viz. výše. To uděláte tak, že do sekce „Create project“ vložíte soubor se staženými daty a v dalším kroku pomůžete OpenRefine určit kódování a hlavičku importovaného datasetu.
Získání informace o existenci odkazu
Poté, co je projekt naimportován, můžeme se pustit do získávání, zpracování a vyhodnocování dat. V projektu u sloupce s konkrétními odkazy (v mém datasetu sloupec Referring Page URL) klikněte na šipku dolů a vyberte Edit column -> Add column by fetching URLs(tedy vytvoření nového sloupce na základě staženého obsahu z URL). Nastavte 500 ms Throttle delay (zpoždění mezi dotazy) a nazvěte nový sloupec. Poté stiskněte OK a chvíli počkejte.
OpenRefine bude postupně stahovat obsah z jednotlivých URL. Poté co proces dojede, vybafne na vás změť zdrojových kódů. Nelekněte se – to je správně. Nyní je třeba u sloupce se zdrojovým kódem kliknout opět na šipku, zvolit Edit cells -> Transform a jako výraz zadat následující kód:
if(value.contains("vaseDomena.tld"), true, false)
Tím se OpenRefine podívá do zdrojového kódu a zjistí, zda někde v obsahu nalezne řetězec „VaseDomena.tld“ a pokud ano, vepíše do daného sloupce true, jako že nalezl nebo false, jako že nenalezl. Někdo by mohl namítat, že to není ověření jisté, jelikož nekontroluje, zda je vaše doména v URL a zda není odkaz nofollow. Máte pravdu, osobně ale většinou řeším spíše zmínky než tvar odkazu a spíše efektivitu než jeho umístění.
Pozor – málokdy, ale občas se stane, že OpenRefine nestáhne obsah stránek (důvodů může být mnoho). Aby se vám nezjištěný obsah nepletl do vyhodnocování, je dobře použít Facet by blank a smazat URL, ze kterých nešel obsah stáhnout.
Nyní máme pohromadě data o tom, kde jsou stále vaše odkazy umístěny. Pojďme více do hloubky.
Výkon jednotlivých URL
To, že mám informace o tom, na jakých URL mi odkaz stále funguje je hezká věc, ale nepříliš informačně hodnotná. Důležitou informací pro linkbuildera je především výkon jednotlivých odkazů. Tedy informace o tom, kolik návštěv, konverzí, nových návštěvníků…prostě kolik KPI jednotlivé pozice splnili a jak se vyplatí (vrátila se nám reklamní pozice v prodejích?…).
Ten získáme tak, že stáhneme tato data z Google Analytics a napárujeme je s projektem v OpenRefine.
Základní dataset získáte tak, že v Google Analytics v sekci Všechny odkazující stránky přidáte jako sekundární dimenzi Trasu odkazujících stránek a tu vyexportujete. Výsledek v Google Analytics by měl vypadat podobně jako:
Tip:
Nezapomeňte, že z Google Analytics exportujete pouze data, která vidíte. Proto si nechte zobrazit co největší počet řádků. Nezapomeňte reporting omezit na časové období, které chcete hodnotit.
Import a zpracování dat v OpenRefine
Tento dataset podobně, jako první, naimportujte jako nový projekt do OpenRefine. Jediný rozdíl je v tom, že budete muset zadat při importu projektu ignoraci prvních 6ti řádků, které jsou v exportu z Google Analytics zbytečné. Po importu projektu je třeba nejdřív sloučit dva sloupce se zdrojem a odkazující landing page, abychom získali zdrojovou URL zpětného odkazu. To uděláme tak, že klikneme na šipku u sloupce Trasa odkazujících stránek a vložíme kód:
cells["Zdroj"].value + value
Čímž v podstatě řekneme OpenRefine, aby spojil tyto dva sloupce a vytvořil nový se spojenou URL. Tímto máme správně zdroje odkazů a můžeme tak jejich data napárovat.
Ošetření vstupů
Předtím, než ale budeme data párovat, je třeba je dostat na stejná znění. Tedy aby ideálně všechny URL byly bez http://www (jinak by se nenapárovali například odkazy www.podstavec.cz a podstavec.cz, což jsou stejné zdroje). Vraťme se tedy do prvního projektu, kam chceme data dostat a osekejme jednotlivé URL na holou verzi.
To uděláme tak, že u sloupce s odkazy (v mém případě Referring Page URL) klikneme na šipku a poté na Edit cells -> Transform. Do výrazu zadáme následující kód, který oseká všechny URL:
value.split("http://")[0].split("www.")[0]
A poté raději ještě jednou s verzí https:
value.split("https://")[0].split("www.")[0]
Napárování dat
Teď nám zbývá napárovat data z druhého projektu, ve kterém máme data z Google Analytics. K tomu nám pomůže jedno z rozšíření, které jsme si do OpenRefine nainstalovali.
Klikněte na šipku u sloupce s odkazy (v mém případě Referring Page URL), poté Edit Columns -> Add column from other projects. Tím se dostanete k následujícímu oknu:
V něm zvolte projekt, ve kterém máte data z Google Analytics a do Select matching column vložte sloupec, podle kterého se mají data napárovat (V mém případě Celá URL). Poté níže zvolte data, která chcete k odkazům z druhého projektu získat (návštěvy, konverze,…).
Výsledek by měl vypadat nějak takto:
Co s tím a jak postupovat dále?
Proces lze z větší části automatizovat a dotahávat pouze aktuální data. Celý proces popsaný výše by měl v reálu zaberat člověku, který s OpenRefine umí, cca. 5-10 minut (pokud nepočítám získávání zdrojových kódů ze stránek, které může běžet na pozadí).
Nyní máme data o zpětných odkazech a jejich výkonu. Využití je čistě na vás, ale níže uvedu pár příkladů které občas sám dělám:
- Vyhodnocování návratnosti investic do reklamních pozic na základě vytažení dat o jejich cenách
- Analýza efektivity jednotlivých kanálů pomocí Scatterplot Facetu (Návštěvy X Cena, Návštěvy X Konverze,…)
- Vyhodnocování počtu přivedených efektivních návštěv (Návštěvy s určitou strávenou dobou na stránkách, počet přivedených návštěv a jejich bounce rate,…)
- Hodnocení efektivity linkbuildingu
- Vyhodnocování kvalitních, ale častěji i nekvalitních zdrojů při identifikaci odkazů k odstranění penalizovaného klienta (Nepřináší vám získaný odkaz žádnou návštěvnost? Asi nepůjde o zrovna kvalitní odkaz…)
Nejde o analýzu, kterou bych každý týden dělal klientovi, ale často jako kvartální zhodnocení odkazového profilu a spolupráce. Napadá vás jiné použití? Používáte podobnou metodu na vyhodnocování? Nebo používáte Collabim či SEMOR a spokojíte se s daty z nich? Pomohl vám výše popsaný návod? Budu rád za připomínky a dotazy 🙂