Co je linkbuilding a kdo je linkbuilder?

Screenshot vyhledávání Google na dotaz "linkbuilding is"

Co je linkbuilding?

Linkbuilding je dlouhodobá činnost, která si klade za cíl navázání partnerství, tvorbu autority z vlastního webu/osob a získávání zmínek v podobě textu, odkazu či obrázku, vedoucí k propagaci webových stránek. A jaké je jeho poselství? Zde bych s dovolením použil citaci od Andrew Dennise:

Link building exists to close the gap between the links you have and the links you deserve.

Tedy v češtině něco jako:

Linkbuilding existuje za účelem, aby odstranil propast mezi odkazy, které máš a odkazy, které si zasloužíš.

Lidé tuto službu také často nazývají: link building či budování nebo získávání odkazů, vesměš se ale jedná o stejnou činnost.
Pokračovat ve čtení „Co je linkbuilding a kdo je linkbuilder?“

Jak na pravidelný monitoring vlastního brandu a dotazů pomocí nástroje Marketing Miner

Monitoring považuji za jeden ze základů každého funkčního online podnikání a jeho pokročilejší implementaci za generátor skvělých podkladů pro linkbuildera. Řekněme si na rovinu, že koho nezajímá, kde o jeho brandu na internetu lidé zmiňují nebo jaké webové stránky navštěvuje cílová skupina, která se baví o určitém téma, ten přichází o obrovský potenciál. Z toho důvodu, jsem se rozhodl sepsat kratší návod k tomu, jak za pomoci nástroje Marketing Miner monitorovat výskyt nově vzniklého obsahu kolem určitého téma nebo brandu a jak jej využít.

Co je monitoring online médií?

Monitoring obecně se zabývá sledováním publikovaného obsahu médií a jeho využitím na straně klienta. V našem případě, se bude jednat o monitoring obsahu webových stránek (nikoli sociálních sítí) a analýzu zmínek v nich. Zjednodušeně řečeno tedy funkcionalitou, která bude uživateli navracet informaci o tom, kde se mluví o dotazu, jež specifikoval.
Pokračovat ve čtení „Jak na pravidelný monitoring vlastního brandu a dotazů pomocí nástroje Marketing Miner“

Startuji projekt Marketing Miner

Je tomu již doba, co jsem na svůj blog něco sepsal. O to větší mám radost, že jsem se k tomu dokopal s novým projektem Marketing Miner, který byl posledních 7 měsíců téměř denní součástí mého života a o kterém bych vám rád napsal pár řádek.

 

Co je Marketing Miner?

Marketing Miner je takový data miningový MacGyver pro online markeťáky. Dokáže vám na základě vstupu získat data, důležitá pro rozhodování o vašem marketingu. Vstupy jsou 4 druhů:

  • Fráze (filip, seo, linkbuilding,…)
  • Domény (marketingminer.com)
  • URL (https://www.marketingminer.com/)
  • Názvy produktů (Lenovo IdeaPad G50-30 (80G001TYCK) SK)

Když to hodně zjednoduším, tak nástroj funguje tak, že uživatel vydefinuje jeden z výše uvedených druhů vstupu (například soubor sitemap s URL domény nebo produktový feed eshopu) a v druhém kroku zvolí jaká všechna data chce ke vstupu získat.

Pokračovat ve čtení „Startuji projekt Marketing Miner“

Analýza a kontrola zpětných odkazů

Už dlouho nepoužívám žádný nástroj, který by mi kontroloval umístěné zpětné odkazy u mých partnerů a zakoupených pozic. Ani mi to moc nedává smysl v době, kdy si takovým chování mohu spíše uškodit. Kontrolu zpětných odkazů ale používám v případě, že chci dokontrolovat reálný stav odkazového profilu svého klienta a vyhodnotit jeho současný stav.

Crawleři nástrojů k analýze odkazového profilu nemají přehled o aktuálním stavu vašeho odkazového profilu. Ač se jej snaží zachytit co nejvěrněji, nemohou vědět o každém smazaném nebo získaném odkazu a nedokáží zareagovat na změnu aktivně. Dochází proto ke zkreslení dat, které můžete odstranit tím, že se podíváte, zda váš odkaz na URL stále existuje. S těmito „existujícími“ odkazy poté můžete pracovat, analyzovat je a vyhodnocovat jejich efektivitu. Níže naleznete krok za krokem návod, jak zkontrolovat, zda odkazy stále existují, jak k nim dostat data z Google Analytics a jak je poté vyhodnocovat a pracovat s nimi:

Update: Kontrolujte pomocí Marketing Mineru

Kontrolujte si automatizovaně existenci svých odkazů a dokonce i jejich umístění pomocí nástroje Marketing Miner. Návod jak na to naleznete zde:
https://help.marketingminer.com/cs/clanek/jednorazova-analyza-a-kontrola-zpetnych-odkazu/

Jak na to?

Občas používám ScrapeBox Free Link Checker. Je zdarma a stačí do něj vložit dva soubory – jeden s URL, které vlastníte a druhý s URL, na kterých chcete své URL (z prvního souboru) hledat. Link Checker zapnete a za pár minut dostanete info o tom, na jakých URL se váš odkaz nachází.

Trochu složitější postup, při kterém používám OpenRefine si ukážeme podrobněji. Dostaneme tak z odkazového profilu více dat, se kterými můžeme pracovat a přesuneme se od tupého hlídání existence odkazů ke kontrole a vyhodnocování jednotlivých zdrojů.

Pokračovat ve čtení „Analýza a kontrola zpětných odkazů“

Google se zaměřil na Italské a Španělské spammery. Dojde i na Česko?

Méně než před měsícem Matt Cutts oznámil, že se Google soustředí na polské odkazové spammery. Hned na to na německé odkazové spammery. 10.března oznámil následující dvě kachny k zastřelení – Španělsko a Itálii:


Pokračovat ve čtení „Google se zaměřil na Italské a Španělské spammery. Dojde i na Česko?“

Google (může) penalizovat další z největších Link Networks – Ghost Rank 2.0

Google v posledních letech penalizoval mnoho sítí odkazů. I přesto zůstávají poslední mohykáni, kteří tuto strategii budování odkazového profilu stále rozvíjejí, a snaží se zůstat krok před fulltextovými vyhledávači. Ale každá bitva má svého konce a od začátku roku 2013 se Google rozhodl rázně zakročit proti největším hráčům této black hat metodiky.

Co jsou link networks (sítě odkazů)?

Síť odkazů je skupina stránek, které jsou mezi sebou ve spojení. Mohou mít jednoho nebo i více majitelů a často používají určité označení (badge určující síť, patičku, jednoznačně určující vzor,…). Takové sítě nabízí své služby typu: „Zaplaťte a zařídíme vám X takových a takových odkazů z tématických webů s PR vyšším než…“. To se samozřejmě Google nelíbí a od minulého roku se proti takovým praktikám důrazně vymezuje.
Pokračovat ve čtení „Google (může) penalizovat další z největších Link Networks – Ghost Rank 2.0“

Guest blogging nebo guest spamming?

Guest bloggingem jsem se na tomto blogu již zabýval a napsáno celosvětově o něm bylo mnoho:

  1. Má přednáška: http://www.youtube.com/watch?v=4Ag7yx1a9E0
  2. Jak napsat nabídku: http://blog.podstavec.cz/jak-napsat-nabidku-na-guest-blogging/
  3. Jak na guest blogging: http://seowebmaster.cz/jak-na-guestblogging
  4. Co je guest blogging: http://pr.mefistofeles.cz/guest-blogging/

O to více mě překvapuje dnešní pojetí jako nástroje spamování obsahu. Nebudu níže rozebírat úlohy linkbuildera nebo klienta, berte to prosím pouze jako zamyšlení.

Pokračovat ve čtení „Guest blogging nebo guest spamming?“

Penguin 2.1

4.10.2013 – 22:50 našeho času Matt Cutts potvrdil vypuštění již páté aktualizace algoritmu Penguin s názvem Penguin 2.1. Další z vylepšení zvířátek by mělo zasáhnout cca. 1 % vyhledávání a znepříjemnit tak život mnoha black/grey hat linkbuilderům a „SEO optimalizátorům“.

 

Získané zkušenosti

  1. Potvrzení (na několik případech) tolik řešené myšlenky ohledně možnosti odstranění algoritmické penalizace při aktualizaci algoritmu. Z noci na dnešek potvrzeno nárůst pozic na mnohačetné fráze několika algoritmicky postižených klientů.
  2. U některých manuálně postižených klientů se i přes nepotvrzené odstranění manuální penalizace projevil s nástupem Penguin 2.1 pohyb pozic a to v mnoha případech směrem vzhůru. Měla tedy aktualizace vliv na vyhodnocování dopadů postižení? Nebo je to pouze indikace k podání žádosti o znovuposouzení webu?

Závěrem

Aktualizace se stala příležitostí pro odstranění algoritmické penalizace mnoha postiženým webovým stránkám. Pro ty, kteří se nestihli s problémy svého webu poprat mám bohužel špatnou zprávu – pár měsíců si zase počkáte, než bude další update. Google nám ti opět dává vědět, že válka pokračuje.

Zajímavé je, že stále na pěknou řádku hledaných dotazů nalézám absolutně duplicitní, nepřínosný obsah nebo extrémně nepřirozený odkazový profil a Mattovy odpověďi na dotazy, typu „Well, that’s a great question“, při kterých můžete po této frázi video zavřít, pochopení moc nepomáhají. Mno, snad se do budoucna situace zlepší, držím palce…

 


P.S.: Zajímavost na konec – všiml jsem si zajímavého nárůstu pozic u webových stránek, které v odkazovém profilu obsahují alespoň částečné (ne minimální) zastoupení nofollow odkazů. Náhoda? Že by nějaká nová případová studie?

Další zdroje informující o Penguin 2.1:

  1. http://blog.bloxxter.cz/probehla-aktualizace-algoritmu-penguin-s-verzi-2-1/
  2. http://wriper.sk/zase-to-google-dojebal/

Jak napsat nabídku na guest blogging?

Poslední dobou se nám to v SEO tluče a hodně lidí hází špínu na druhé, tak mě napadlo, že by přispěla spíše pozitivní recenze než negativní. Nedávno jsem dostal email od Vojtěcha Žáka ze společnosti Webnode, jehož znění mě natolik potěšilo, že jsem se rozhodl jej zveřejnit na svém blogu a trochu rozebrat proč. Email měl následující znění:

Pěkný den, pane Podstavče.

 

Nedávno jsem narazil na Váš blog a se zájmem ho pročítal. Trochu mě ale překvapilo, že se nevěnujete sociálním sítím (alespoň jsem žádný článek na toto téma nenašel), které mají na SEO stránek významný vliv.

Sám pracuji ve společnosti Webnode (poskytujeme platformu pro snadnou tvorbu webových stránek). Primárně píšu články na blog, ale věnuji se i SEO a po svém boku mám spoustu profesionálů jak na optimalizaci, tak na sociální sítě. Proto jsem Vám chtěl nabídnout článek právě na téma vlivu sociálních sítí na optimalizaci.

Pokračovat ve čtení „Jak napsat nabídku na guest blogging?“

3 nejčastější případy penalizace, kterou si klient může způsobit sám

V poslední době se začínám poměrně hodně setkávat s penalizacemi, které nestojí na bedrech „linkbuilderů“ a jejich aktivit, ale na straně opačné, klientské. Často tyto markantní problémy mohou být důvodem penalice a mnohokrát jsem se setkal s kladnou odezvou vyhledávače v případě jejich odstranění. Rozhodl jsem se proto pár příkladů níže sepsat a přidat k nim rovnou i návod na případnou detekci či opravu.

1. Doménové aliasy, duplicitní weby

Jedním z asi nejčetnějších problémů je kopírování webových stránek na X domén. Myšlenka typu „Když mám jeden web a ten mi vydělá 10 000 Kč, tak když ho 10 krát zkopíruji, budu mít 100 000 Kč.“ již dnes není zrovna košer.

Vzniká tak kopie vašeho webu, která je indexována vyhledávači a ty tak identifikují mnoho naprosto duplicitní obsah.

I tak se poměrně často setkávám s tucty doménových aliasů, na kterých běží duplicitní obsah. Jedním z největších případů, které jsem našel, je i web Raiffeisenbank:

  1. Rb.cz
  2. Rbp.cz
  3. MaratonKonto.cz
  4. eTreasury.cz
  5. ProgramExclusive.cz
  6. … + dalších X domén

Jak detektovat a co s tím?

V první řadě je třeba zkontrolovat, zda se někde nainternetu nenalézá již existující duplicitní obsah (nebo zda vám jej někdo nekrade). To můžete jednoduše skrze nástroj CopyScape. Pro budoucí ochranu doporučuji zaplatit si CopySentry, což je nástroj, který automaticky kontroluje, zda někde na internetu nevzniká duplicitní obsah a v případě shody vás o něm informuje.

Dále je potřeba se duplicitních domén zbavit a to buď jejich odstraněním (v případě nepřirozeného odkazového profilu těchto domén), kanonizací obsahu nebo ideálně přesměrováním na doménu hlavní.

2. Affiliate

Často se stane, že klient bez vědomí konzultanta spustí affil. Co hůř, když se do něj nekontrolovaně pustíte vy sami a neuvědomíte si možné dopady takové akce. Affiliate je podobný ohni, může být skvělým sluhou, ale také strašným pánem (a to v mnoha ohledech).

Jak detektovat a co s tím?

Kontrolovat si affiliate program a partnery, se kterým spolupráce souvisí. Pár zdrojů k této problematice:

  1. http://www.webpronews.com/google-penguin-update-and-affiliate-programs-2012-05
  2. http://www.hasoffers.com/blog/tips-affiliates-hit-penguin-penalty-google/
  3. http://blog.bloxxter.cz/jak-vam-affiliate-muze-rozbit-web/

3. Hurá akce

Nevěděl jsem moc jak tuto sekci nazvat a „Hurá akce“ mi přišlo asi nejvhodnější. Jedná se o chvíle, kdy se klient rozhodne jednat na vlastní pěst a často jeho jednání vede k větší pohromě než přínosu.

Jako příklad může sloužit pár vět od klientů, uvedených níže:

  1. „Koupil jsem pár odkazů, mohl byste mi je zhodnotit a optimalizovat?“ [klient]
  2. „Opravdu myslíte, že na naše pozice může mít vliv balíček odkazů, který jsme zakoupili?“ [vymyšleno]
  3. „Proč by nás Google postihoval, když mu platíme AdWords“ [klient]
  4. „Rozhodl jsem se vám pomoct a posílit web z katalogů.“ [klient]
  5. „Přečetl jsem si {doplňte URL} a rozhodl se úpravy zapracovat, co si o provedených změnách myslíte?“ [vymyšleno]
  6. „Před týdnem jsme vypustili tiskovou zprávu ohledně té chystané akce. Málem jsem vám to zapomněl napsat.“ [klient]

Takové akce jsou často spojeny s nepochopením role linkbuildera a jeho úlohy, jakožto konzultanta off-page aktivit. Nezapomínejte klienta seznámit se svou úlohou a typem aktivit, které by s vámi měl předem konzultovat. Ulevíte si tak od mnohých patálií.

Jak detektovat a co s tím?

Seznámit klienta se svou úlohou a jednou měsíčně například přes Ahrefs kontrolovat vývoj odkazového portfolia.

Krátce závěrem

Zkontrolovali jste svůj web (nebo klienta) a zjistili, že nemáte co do činění ani s jedním z problémů? Blahopřeji!

Příklady nejčastějších problémových faktorů ze strany klienta byly brány ze zkušenosti z klientů,kteří poptali odstranění penalizace buď u mě nebo přes www.Penalizace.cz.