Rozhovor s Pavlem Ungrem

Pavel Ungr

Po týdnu příprav na vysokoškolské zakončení Vám přináším rozhovor s jednou z největších osobností v oblasti optimalizace pro vyhledávače Pavlem Ungrem. V rozhovoru naleznete info o vzniku jeho přezdívky, blogování a názoru na automatizaci procesu optimalizace.

Začněme tradičně. Pavle – kdo jsi, co děláš, jak dlouho to děláš a to nejdůležitější – kde ses dostal k přezdívce „necodymiconer“?

Asi se ptáš v kontextu tvého blogu, takže se nebudu rozepisovat o tom, že jsem tanečník, pohan a vystudovaný sociální pracovník.:-) Jsem SEO konzultant, aktuálně u H1.cz, nastupoval jsem ale před více než 4. lety do Ataxa a poté, co H1.cz koupilo Ataxo, jsme se stali členem největšího (a podle mě i nejlepšího) SEO oddělení ve střední Evropě. Tedy ti nejlepší lidi z Ataxa a H1.cz dali dohromady tým několika desítek specialistů na SEO. No Necodymiconer bylo vlastně ID jen na Twitteru. Vzniklo podobně jako třeba @nofreeusernames. Už léta – asi od roku 1998 – používám přezdívku Cody, ale ta byla zabraná. Žádná smysluplná kombinace nefungovala, tak jsem dal dohromady kultovní fiktivní Lovecraftovu knihu, kterou léta studuji – Necronomicon a moji přezdívku. Vznikl Necodymiconer. Vím, že tím trápím spoustu twitteristů, nicméně stačí, když mně lidi budou říkat Pavle nebo Cody.

V současnosti se sem tam novinka ohledně optimalizace objeví i na tvém blogu, plánuješ jej do budoucna opět začít provozovat naplno a příspívat častěji místo publikací do větších médií, kde si svůj názor přeci jen až tolik dovolit nemůžeš?

Filipe, to bych moc rád. Bohužel můj problém je, že mám spoustu aktivit, pracovních i nepracovních a nevím, jak to zvládnu. V žádném případě nechci omezovat své příspěvky za H1.cz. H1.cz je moje vlajková loď a jsem na ní hrdý a spoustu jsem se tam naučil a doufám, že ještě naučím. Takže za H1.cz budu psát dál – ať už se bavíme o feedu na víkend na Mediáři, do seriálu na Ty Internety, firemní blog nebo do dalších médií. Samozřejmě hodně času mně zabírají i školení a přednášky na konferencích, nechci totiž, aby to bylo suché povídání. Své školení pokaždé aktualizuji, aby se tam dostaly i například informace o Pandě nebo Penguinovi. Ale abych ti odpověděl, pokud mi to volný čas dovolí, budu se snažit psát častěji. Lidé mě mají už spojeného s H1.cz, tak se snažím, abych, ať udělám nebo napíšu cokoliv, se za to nemusel stydět a dokázal si to sám před sebou obhájit. Samozřejmě oficiální firemní stanovisko a moje soukromé není vždy jedno a to samé, ale alespoň se učím ve vhodnou chvíli mlčet, i když mně to dává hodně zabrat.:-) Jsem hodně extrovertní člověk s mesiášským komplexem. Mám potřebu říkat, co považuji za správné, za každou cenu.

Používá podobných lišt nebo systému Ataxo/H1? Resp. kam v takto velkých firmách proces automatizace optimalizace dochází? Věříš, že se lidský faktor v procesu optimalizace webových stránek dá z větší části nahradit?

Ne, co jsem v Ataxu a v H1.cz, tak jsme to nikdy nepoužívali. Alespoň co vím já. Všechno jsou to poctivé české ručičky. Takže oslovujeme partnery, vyhledáváme odkazy a pečlivě vybíráme. Lidský faktor je nenahraditelný. To si velice dobře uvědomuje i Google, a proto spustil Google+. Bylo by bláhové si myslet, že chtěl mít sociální síť. Jen chtěl data o přemýšlení, fungování a konání lidí v určité situaci, v určitém kontextu. První vlaštovkou téhle realizace je třeba projekt Search plus the World.

Sociální signály jsou jedním z faktorů řazení výsledků vyhledávání, na toto téma jsi měl mimochodem dokonce přednášku/y. Jakým způsobem si myslíš, že by měla fungovat spolupráce mezi SEO specialistou, linkbuilderem a SMM specialistou z hlediska odkazování ze sociálních sítí?

Jsem rád, že jsi se zeptal. Na téměř stejné téma mám přednášku na letošním Webexpu. Spolupráce a komunikace všech členů týmu je základem úspěchu celého projektu, a to nejen konzultanta linkbuildera a specialisty na sociální média, ale i copywritera, administrátora PPC kampaní. Navzájem si mohou hodně pomoct a vylepšit efekt všech aktivit. Samozřejmě, že základem je analýza klíčových slov, ze které by měli vycházet všichni zmínění. Tzn. konkrétně v tebou dotazovaném případě by na základě klíčovky měl copywriter připravit texty na sociální sítě, ideálně obsahovou strategii, konzultant pořešit on-page faktory a všichni společně se specialistou na sociální média by měli realizovat dohodnutou strategii. Ale myslím, že na tu on-page optimalizaci, práci s klíčovkou se hodně zapomíná. Zajímalo by mě kolik firem, které se starají o své sociální sítě, si ji nechalo udělat?

A na závěr stejná otázka jako všem ostatním – jak vidíš úroveň českého linkbuildingu před třemi lety, nyní a jak do budoucna?

Asi tě nepotěším, jako linkbuildera. Myslím, že jeho význam v tom smyslu, jako ho vidíme my dnes, bude čím dál tím menší. Tu budoucnost SEO vidím stejně jako můj kolega z H1.cz Petr Drahokoupil v zabezpečení průchodnosti webu – indexaci, tedy vlastně optimalizaci technické nalezitelnosti a v linkbaitingu. Myslím, že síla odkazů se bude přesouvat do ústraní na úkor zmínek na internetu. Co si budem nalhávat dobrá reference nás přesvědčí víc, než vymazlený odkazový profil.

Jinak aktuálně je to v ČR poměrně tristní. Vidíš to sám. Ty, Zdenda Dvořák a pár linkbuilderů po agenturách jako je H1.cz, ale jinak linkbuilding nikdo pořádně udělat neumí. Takže nevím, jestli se to další lidi stihnou naučit, než to přestane být důležité.

Linkbuildeři země české, kde jste?

řetěz(chain)
Linkbuildeři země české, kde jste?

Státnice na krku, vedení oddělení, řešení nového bytu, splňování pravidelného přísunu alkoholu,…a na klienty čas tak akorát před spaním a občas i při.

Co hůř, do toho všeho se mi ještě týdně ozývají 2-3 lidé, že mají zájem o služby linkbuildera a že nechtějí žádného (promiňte mi ten výraz) „webtržníka“. Zdvořile raději jejich nabídku již na počátku odmítnu a následuje vždy ta samá magická otázka: „A koho byste nám tedy doporučil?„.

Pokračovat ve čtení „Linkbuildeři země české, kde jste?“

Ahrefs do Čech(sleva na nástroj)

V posledních týdnech systém Ahrefs začal ve větší míře indexovat České weby – vlastníci se do toho opravdu opřeli a s příchodem indexu 3.0 se v oblasti rozsahu a kvality databáze začali dít věci.

V současnosti na systému běží index 3.1 a rozsahem začíná mílovými kroky dohánět své konkurenty MajesticSEO a OpenSiteExplorer. Co do rozsahu funkcí, kvality indexu, rychlosti aktualizace a přehlednosti je dle mého názoru již předběhnul.

Nejen proto jsem se rozhodl tento systém při přechodu do České Republiky podpořit a po dlouhodobém využívání i doporučit. Zároveň jsem po komunikaci s vedením Ahrefs Inc. dostal možnost nabídnout reálným zájemcům o ozkoušení tohoto systému 50% slevu na první měsíc využívání jakéhokoli tarifu.

Kdo by tedy měl zájem o ozkoušení tohoto nástroje, ozvěte se mi buď do komentářů s vyplněným emailem nebo lépe na email [email protected] – zařídím Vám slevu a případný mentoring, pokud si s něčím nebudete vědět rady. Do budoucna se zde na blogu zároveň můžete těšit na návody za pomoci tohoto nástroje.

Proces linkbuildingu krok za krokem

Tak trochu jsem se inspiroval od Martina Kolčaby, z rozhovoru po Poslední středě a komunikaci s Honzou Dvořáčkem a rozhodl jsem se dát dohromady článek, který bude popisovat postup zpracování zakázky linkbuildera krok za krokem.

Upozornění – struktura zpracování zakázky, kterou naleznete níže je mým vlastním výplodem. Nikomu ji nenutím, nikoho k ní nenabádám, ale budu velmi rád, pokud své poznámky, případně vlastní strategii shrnete do komentářů.

Pokračovat ve čtení „Proces linkbuildingu krok za krokem“

Rozhovor s Hankou Kmecovou

Hanka Kmecová
Hanka Kmecová

Po pár týdnech odmlky kvůli uzavírání studia a spouštění Guestbloggingu přináším opět nový článek. Tentokrát ale trochu speciální, jelikož jsem se rozhodl vyzpovídat Hanku Kmecovou – vedoucí linkbuildingového oddělení v H1.

V současnosti je nově založena kategorie Rozhovory na tomto blogu a počítejte, že do budoucna se s pár linkbuilding specialisty pokusím kontaktovat. Pokud o někom víte, dejte mi vědět do komentářů. A nyní již k rozhovoru:


Nevěřím, že tě moc lidí především z řad linkbuilderů nebude znát, ale přeci jen pro pořádek – představila by ses nám a řekla něco o sobě?

Spousta lidí mě určitě znát nebude, nikdy jsem se propagaci svého jména příliš nevěnovala.

K SEO jsem se dostala v Hájedničce před 3,5 rokem. Začínala jsem jako linkbuilder, pak jsem dělala SEO konzultanta a chvíli i accounta. Asi 2,5 dělám vedoucí linkbuildingu v H1.cz a mám na starost tým linkbuilderů, který patří největším ve střední Evropě. V současnosti se hodně zajímám hlavně o social linkbuilding – na toto téma píšu i diplomku.

Pokračovat ve čtení „Rozhovor s Hankou Kmecovou“

7 tipů na zpětné odkazy pro e-shop

aneb pár tipů na získání kvalitních zpětných odkazů pro Vaše e-shopy.

Odkazy za zboží

Tuto myšlenku jsem poprvé viděl realizovanou cca. před dvěma lety, kdy web CerstvaKava.cz rozjížděl na Webtrhu svou originální kampaň, ve které nabízel inzerentům(relevantním i nerelevantním) testovací balíčky kvalitní kávy, jako odměnu za umístění odkazu.

7 tipů na zpětné odkazy pro e-shopy
7 tipů na zpětné odkazy pro e-shopy

Tento způsob se ukázal jako vysoce efektivní a jak vidno, „webtržníci“ na něj zareagovali a odkazy opravdu umisťovali.

Z této jednoduché myšlenky se stal efektivní způsob propagace e-shopu, získání širokého portfolia odkazů a to vše za mizivé náklady formou zasílání ochutnávek káv.

Pokud se již do něčeho podobného pouštět, doporučuji mít dostatečně kvalitní a silný odkazový profil, který pár horších/lepších odkazů jen tak nerozhází a dokáže se do něj schovat jednorázový nárůst.

Pokračovat ve čtení „7 tipů na zpětné odkazy pro e-shop“

Komunikace se zákazníkem

Komunikace se zákazníky je jedním ze základních kamenů v procesu linkbuildingu.

Na základě informací, které při komunikaci získáte, musíte stavět takřka celou strategii, proto je dobré tuto část spolupráce nezanedbat.

Přesto se často setkávám s lidmi, kterým předávám zakázku a jediná jejich otázka zní „Jakej to je web?„. Je důležité si uvědomit, jak důležitou roli v procesu budování zpětných odkazů komunikace s klientem hraje.

Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu
Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu

Pokračovat ve čtení „Komunikace se zákazníkem“

Role marketingového výzkumu při plánování reklamy

V dnešní době se každý z nás setkává s reklamou na každém kroku, ať už se jedná o reklamu v médiích, denním tisku, na zastávkách autobusů nebo prostě jen na lavičkách v parku či dopravních prostředcích všeho druhu. V rámci úsporných opatření, která se stále více dotýkají i nákladů na reklamní kampaně, požadují zákazníci stále více po reklamních agenturách cílenou reklamu, která bude zaměřena na specifický segment trhu a koncového uživatele. Především z tohoto důvodu je při plánování reklamy stále více využíváno výsledků marketingového výzkumu.

ROLE MARKETINGOVÉHO VÝZKUMU PŘI PLÁNOVÁNÍ REKLAMY
ROLE MARKETINGOVÉHO VÝZKUMU PŘI PLÁNOVÁNÍ REKLAMY

Pokračovat ve čtení „Role marketingového výzkumu při plánování reklamy“