Komunikace se zákazníky je jedním ze základních kamenů v procesu linkbuildingu.
Na základě informací, které při komunikaci získáte, musíte stavět takřka celou strategii, proto je dobré tuto část spolupráce nezanedbat.
Přesto se často setkávám s lidmi, kterým předávám zakázku a jediná jejich otázka zní „Jakej to je web?„. Je důležité si uvědomit, jak důležitou roli v procesu budování zpětných odkazů komunikace s klientem hraje.
Před schůzkou
Řádná příprava dodává sebevědomí a zefektivňuje komunikaci se zákazníkem. Než vyrazíte, měli byste si připravit následující:
- Základní rychlou analýzu webu, pro který máte linkbuilding zpracovávat
- Představu o možnostech rozsahu a ceny za práci
- Představu o přínosech práce při daných rozsazích
- Představu o konkurenci v daném oboru
- Základní dotazy ohledně možností linkbuildingu
Tak či tak se při dohodě těmto otázkám nevyhnete a pokud budete vařit z vody, můžete si celkem zavařit práci do budoucna.
Při schůzce
Řekněme, že myšlenky před schůzkou jste si již připravili a nyní sedíte na schůzce, kde klient souhlasí s cenou a rozsahem Vaší práce – co dál?
Klient za Vámi přeci jen nepřišel jen tak nazdařbůh, ale s konkrétním úmyslem. Jeho základní představa o spolupráci může být úplně jiná než reálně linkbuilding probíhá nebo naopak hodně specifická.
Řešte proto s klientem, co od spolupráce očekává, jaké výsledky jsou pro něj nejdůležitější a jaké má cíle. V těchto bodech se často představy člověka zkušeného ve svém oboru hodně liší oproti představám klienta – je proto dobré jej korigovat a vysvětlovat proč tomu tak je a jaké to má pro něj výhody/nevýhody.
Nyní se dostáváme k poslední odrážce přípravy před schůzkou a pro nás také nejdůležitější – vytvoření základní představy o možnostech při tvorbě strategie budování odkazů.
Níže uvádím pár příkladů otázek, které by Vás mohli zajímat a třeba Vás nenapadnou a v závorce důvod jejich vznesení:
- Spolupracujete/máte nějaké PR oddělení? (Seznamení oddělení s cílením, použitím anchor textů v TZ + možnost školení linkbuildingu PR oddělení)
- Byl by jste pro, spustit přes systém X affiliate kampaň? (Zpětné odkazy, nezapomenout na kanonizaci/přesměrování při přímém odkazu s parametry)
- Bylo by možné vymezit X prostředků pro zakoupení odkazů? (Vymezení prostředků pro nákup kvalitních odkazů)
- Je Váš web ochoten spolupracovat s některými relevantními weby formou propojení? (Otevřená vrátka pro propojování s weby, které dají návštěvníkovi přidanou hodnotu na daném webu a naopak)
- Máte ve firmě kapacity, které by se dali využít pro psaní odborných článků relevantních Vašemu webu? (Guest blogging, rozvoj obsahu,… mnoho možností využití)
- Potřeboval bych být informován o všech novinkách a aktualizacích obsahu webu. (Není otázka, ale důležitá součást – s nově vzniklými články/stránkami lze skvěle pracovat)
- Máte nějaké microsites nebo weby s kterými spolupracujete? (Možnost využití nebo navázání bližší spolupráce či optimalizace odkazů od partnera)
- Spravujete/spravuje Vám někdo profily na sociálních sítích? (Profily na soc. sítích se dnes stávají běžnou součástí přirozeného odkazového profilu. V případě že zákazníkovi spravuje firma – seznámit se situací, informovat o novinkách, v případě že zákazník sám – sepsat doporučení nebos e sejít a vysvětlit alespoň základy, v případe že nemá – založit a nechat spravovat nebo spravovat sám za nějaký ten příplatek)
Plus samozřejmě základním spektrum obecných otázek, potřebných k základní představě.
Po schůzce
Udržujte neustálý kontakt, informujte klienta o probíhajících důležitých jednáních/postupech tak, aby zůstal v obraze.
Závěrem
Mnoho větších firem zanedbává přímý přístup pro jednání s klientem a linkbuildingové oddělení se tak ochuzují o informace, důležité pro rozvoj odkazového profilu webu.
Komunikaci s klientem považuji ve svém oboru za jeden z nejdůležitějších faktorů pro úspěšnou tvorbu a realizaci smysluplné strategie, uspokojující klientovi potřeby.
Jak to vidíte vy linkbuildeři? Preferujete osobní přístup nebo máte mezi sebou prostředníka?