Mnoho lidí Google Alerts nezná a z těch co znají mnoho zdaleka nevyužívá potenciálu tohoto nástroje – pojďme se podívat na reálné využití Google Alerts jakožto nástroje pro získávání odkazových příležitostí, monitoring a mnoho dalších aktivit.
Pro ty, kteří neví co je Google Alerts a jak s ním pracovat doporučuji si nejdříve přečíst článek Jak na Google Alerts při budování zpětných odkazů
Monitoring brandu
Asi nejvyužívanější funkcí Google Alerts je monitoring vlastního brandu. Získáváte tak informace o zmínkách brandu na internetu s případnými omezeními(ve chvíli kdy nastává kolize s podobnou značkou nebo frází).
Příklady dotazů:
Seznam.cz OR Seznam a.s.
Filip Podstavec
Nestle OR Nescafé OR Caro OR [SubBrands…]
Monitoring konkurence
Napadlo Vás také někdy sledovat zmínky o konkurenci? Kde, kdy, co a kdo o ni píše? Která z těchto příležitostí by mohla být vhodným propagačním kanálem i pro Vás?
Příklady dotazu tentokrát psát nebudu, jsou totožné s prvním příkladem, pouze se v nich monitoruje brand konkurence.
Monitoring guest posting příležitostí
Často vlastníte volné kapacity nebo máte prostě chuť napsat článek a dostat je do větších médií, která aktuálně o daný segment obsahu mají zájem. Ale kdo právě začal hledat nové redaktory? U jakých webů mám šanci rozvíjet obsah a získat tak popularitu pro svůj brand nebo produkty?
Níže naleznete výpis pár příkladů pro sledování guest posting příležitostí v oboru linkbuildingu.
Příklady dotazů:
„Hledáme redaktora“ linkuilding
„Pište pro nás“ linkbuilding
„Přidejte článek“ linkbuilding
„Staňte se autorem“ linkbuilding
…
Monitoring dotazů(otázek)
Výbornou příležitostí pro inspiraci v tvorbě obsahu a zároveň možností budovat svůj brand jako autoritu v oboru je monitoring a práce s dotazy. Dobrým tipem je především sledovat dotazy, přímo se vztahující ke kvalitnímu obsahu a odpovědím na Vašem webu. Příkladově: Vytvořili jsme kvalitní článek na téma „Jak vybrat snowboard“, proto má pro nás cenu sledovat diskuze, vztahující se k tomuto tématu s možností pomoct a případně doporučit svůj obsah.
Příklady dotazů:
Jak vybrat * snowboard
Proč * snowboard
Mohu * snowboard
Problém * snowboard
S čím * snowboard
Jak na * snowboard
…
Regionální Monitoring
Monitoring frází spojených s lokalitou.
Příklady dotazů:
notebooky Praha *
notebooky * (Praha OR Praze)
Monitoring obsahu konkurence
Které články právě vyšli u mé konkurence a jakým způsobem se snaží rozvíjet svůj obsah? Mohu některé z jejich strategií využít i ve své obsahové strategii?
Příklady dotazů:
site:seomoz.org
site:VašeKonkurence.cz
…a mnoho dalších.
3 Tipy a triky pro efektivnější práci s Google Alerts
- Odebírání skrze RSS kanál je v reálném čase a mnohem efektivněji uchopitelné/zpracovatelné než odesílání novinek na email.
- Využívejte v dotazech operátorů jako „OR“, „AND“, „-„, „+“ a mnohých dalších. Umožní Vám to zaměřit se pouze na relevantní obsah a nemuset se denně probírat hromadou nezajímavých novinek.
- Buďte tak trochu byrokrat – pořiďte si rozšíření Nested Folders for Google Reader™ nebo používejte čtečku s možností více úrovní složek a dotazy segmentujte.
Alternativy Google Alerts
Ze zkušenosti jsem prozatím našel pouze jedinou obstojnou alternativu GA a tou je Mention. Trh monitoruje podrobněji než Alerts, ale v neplacené verzi máte možnost monitorovat pouze 3 dotazy do 500 zmínek měsíčně. Placené verze je dostupná od 20$ měsíčně, což věřím, že leckterý linkbuilder, který to se svou prací myslí vážně zaplatí.
Nástrojů, podobných Google Alerts existuje mnoho, bohužel většina z nich je nejen draze placená, ale zároveň neposkytuje ani tolik dat jako tento nástroj zdarma.
Jak používáte Google Alerts?
Ve spojení s prvním článkem jsme se seznámili s obecnými základy monitoringu, ale strategie práce s Google Alerts vyžaduje přípravu a zamyšlení nad možnostmi a prioritami monitorovaných dotazů. Konkrétní klient vyžaduje konkrétní řešení a má své silné/slabé stránky.
Proto budu rád, pokud se v komentářích podělíte o jakékoli konkrétní příklady a výsledky využití monitoringu(klidně i jinými nástroji). Pokud půjde o nějaký opravdu zajímavý komentář, může se jeho autor těšit i na nějakou formu odměny(typu zakoupení knihy o linkbuildingu, měsíčního účtu na Mention nebo dle dohody).