Tak trochu jsem se inspiroval od Martina Kolčaby, z rozhovoru po Poslední středě a komunikaci s Honzou Dvořáčkem a rozhodl jsem se dát dohromady článek, který bude popisovat postup zpracování zakázky linkbuildera krok za krokem.
Upozornění – struktura zpracování zakázky, kterou naleznete níže je mým vlastním výplodem. Nikomu ji nenutím, nikoho k ní nenabádám, ale budu velmi rád, pokud své poznámky, případně vlastní strategii shrnete do komentářů.
Základní informace
Počáteční fáze je asi celkem stručná a jasná – ujasnit si základní informace. Kdo je můj klient, jaké jsou jeho cíle, o jaký jde web, ujasnit si charakter a výhody webu/služby, zjistit rozpočet, zjistit flexibilitu a nároky klienta a další tunu těch nejzákladnějších informací, bez kterých se do žádné zakázky nemůžete pustit. Toto téma jsem případně rozebíral v článku s názvem Komunikace se zákazníkem
Důležité je také vysvětlit klientovi, co a k čemu vlastně budování zpětných odkazů je. Často nejde o jednoduchou záležitost, jelikož vysvětlit, že nejde jen o pozice ve vyhledávačích, ale přednostně o nástroj propagace je často složitější než by se zdálo.
Analýza
Máme základní info a představu klienta, nyní je čas zjistit, v jakém prostředí se vlastně budeme pohybovat a jak složitý bude vývoj odkazového profilu. Na řadu přichází pár(mých oblíbených) analýz a získání důležitých dat.
Určení konkurence
Nejprve je důležité se podívat, v jak konkurenčním prostředí se pohybujeme. Jelikož se bavíme pouze o procesu získávání odkazů, předpokládejme, že web má již vytvořenou analýzu klíčových frází a my se můžeme opřít o data od SEO specialisty.
Na základě cílení webu zajistíme přehled hlavní a vedlejší konkurence a dle jejího rozsahu také nashromážděná data o jejich odkazovém profilu a cílení. U hlavní, případně některé vedlejší konkurence určíme poměr aktivity(důležitá metrika) rozvoje odkazového profilu za poslední měsíce.
Určení odkazových příležitostí
Z dostupných dat o konkurenci a rychlého průzkumu určíme potenciál a rozsah odkazových příležitostí. Na základě cílů klienta a provedené analýzy konkurenčních odkazových profilů přiřadíme klíčovým frázím priority, dle kterých se poté orientujeme v průběhu spolupráce.
Zisk odkazových příležitostí
Hotovo! Skoncujeme na chvíli s analytikou a přesuneme se ke sběru dat. Je třeba vytvořit přehled odkazových příležitostí, což bude databáze informací o relevantních webech a jejich vlastnících.
Jde o časově náročný proces, který se táhne po celou dobu zpracovávání zakázky(rozšiřuje se databáze), ale linkbuilder si tak udrží přehled o spolupráci s weby, kontakty na majitele a aktuální využití odkazových příležitostí.
Tvorba timeline
Současně s počátky průzkumu je dobré si také vytvořit přehledovou time line vývoje získaných zpětných odkazů aneb přehled o době spuštění a délce umístění zpětných odkazů. Přeci jen k „simulaci“ přirozeného odkazového profilu je dobré, držet si přehled o zakupování odkazů a akcích na webu(jinak řečeno krycích dobách pro hromadnější umisťování odkazů).
A jde se na to!
Třikrát sláva a rovnou hupem na získávání zpětných odkazů. Z analýz a průzkumu bychom měli mít třízené seznamy relevantních webů a dostatek dat pro tvorbu efektivní strategie budování odkazů, kterou představíme klientovi.
Na základě strategie se poté pouštíme do oslovování potenciálních partnerů a vyvíjíme odkazový profil. Tato fáze je již hodně individuální a založena na zkušenostech. Trvá po celou dobu spolupráce a hodně se v ní uplatňuje kreativita.
Závěrem
Výše popsaná strategie je použitelná pouze v případě rozsáhlejších klientů. V ostatních případech lze samozřejmě ohnout dle potřeby nebo dělat v menším rozsahu. Co ale zůstává alfou a omegou každého úspěšného linkbuildera je kreativita při získávání zpětných odkazů. Kvalitní linkbuilder dokáže postavit efektivní strategii budování zpětných odkazů i bez rozpočtu na odkazy.
V průběhu spolupráce se samozřejmě využívá některých nástrojů pro zpracování dat(Google Spreadsheets, Google Refine) a softwaru pro správu/analýzu odkazů(Ahrefs, MajesticSEO, OpenSiteExplorer, Collabim, Google webmaster tools, Google Analytics…).
A co vy?
Jak se k procesu linkbuildingu stavíte Vy? Patříte mezi ty, kteří prostě shánějí bezhlavě odkazy nebo jste spíše analytičtí přívrženci? Používáte odkazové indexy? A jaká data z nich získáváte?