Po pár týdnech odmlky kvůli uzavírání studia a spouštění Guestbloggingu přináším opět nový článek. Tentokrát ale trochu speciální, jelikož jsem se rozhodl vyzpovídat Hanku Kmecovou – vedoucí linkbuildingového oddělení v H1.
V současnosti je nově založena kategorie Rozhovory na tomto blogu a počítejte, že do budoucna se s pár linkbuilding specialisty pokusím kontaktovat. Pokud o někom víte, dejte mi vědět do komentářů. A nyní již k rozhovoru:
Nevěřím, že tě moc lidí především z řad linkbuilderů nebude znát, ale přeci jen pro pořádek – představila by ses nám a řekla něco o sobě?
Spousta lidí mě určitě znát nebude, nikdy jsem se propagaci svého jména příliš nevěnovala.
K SEO jsem se dostala v Hájedničce před 3,5 rokem. Začínala jsem jako linkbuilder, pak jsem dělala SEO konzultanta a chvíli i accounta. Asi 2,5 dělám vedoucí linkbuildingu v H1.cz a mám na starost tým linkbuilderů, který patří největším ve střední Evropě. V současnosti se hodně zajímám hlavně o social linkbuilding – na toto téma píšu i diplomku.
Zanedlouho bych zde rád prezentoval srovnání pár odkazových indexů, s kterými jsi se jistě mnohokrát setkala. Který/é by jsi ty označila jako nejlepší a které funkce u něj/nich nejvíce využíváš?
Už dlouho pracuji nejraději s Majestic SEO. Používáme ho i v práci jako hlavní nástroj pro analýzu odkazových profilů. A Proč? Protože má podle mě největší index zpětných odkazů a nejlépe pracuje i s českými a slovenskými weby při srovnání s jinými podobnými nástroji. (I když ve srovnání s UK a COM weby je to o dost slabší).
Nejčastěji využívám standard reporty pro analýzu odkazových profilů konkurence našich klientů – zajímá mě zejména kvalita deeplinkingu, variabilita anchor textů a také je to výborný zdroj inspirace při vyhledávání nových tematických referenčních domén pro partnerství atd. Teď sleduji, do jaké úrovně se jim povede dotáhnout nové metriky (Citation Flow a Trust Flow). Zatím je to podle mě pořád dost beta, ale i tak jsem příjemně překvapena, že se do něčeho takového pustili.
Nedávno jsem zaslechl, že se chystáš odejít z H1, je to pravda? A pokud ano, jaké jsi k tomu měla důvody?
Drby se šíří rychle 🙂 Ano, je to tak. Hájednička je svěží a moderní firma, která mi dala hodně příležitostí a zkušeností. Pracuje tady spousta inspirativních a inteligentních lidí, kteří mi budou chybět. Byla to výborná zkušenost, ale po 3,5 letech je čas na změnu. Vybudovala jsem tady linkbuildingové oddělení od nuly a vychovala schopné zástupce, už jí nemám co nového předat. Takže je čas udělat pápá a přijmout nové výzvy.
Jak vidíš svou budoucnost za 2 roky? Co bys chtěla dokázat a kam se dostat?
Jsem ambiciózní a ráda dostávám velké cíle. V Hájedničce jsem pochopila, že víc než exekutiva mě baví management lidí a projektů a proto se chci profilovat víc do role marketingového managera. Zvažuji teď dvě varianty – buď vlastní podnikání nebo pracovní zkušenost v zahraničí. Dostala jsem i několik pracovních nabídek od českých firem, ale zatím nic nesplnilo úplně moje očekávání. Jednou chci pracovat v Google nebo v Majestic SEO nebo třeba pomáhat slovenským startupům (táhně mě to ke kořenům) s propagací v zahraničí.
Před pár dny jsem spustil projekt Guestblogging.cz – jaký je tvůj názor na systém? A jaké největší mezery v jeho funkčnostech prozatím vidíš?
Myslím si, že nebude úplně lehké na trhu uspět při tak velké konkurenci různých inzertních systémů, i když filosofie Guestblogging je samozřejmě jiná. To ale spousta laiků těžko rozezná. Každopádně jsem velký fanda a držím palce!
Největší riziko vidím v kvalitě blogů, kteří budou chtít posílat i komerčněji orientovaný obsah. Ti nejlepší blogeři jsou většinou neúplatní 🙂 Takže bude velmi těžké uhlídat kvalitu blogů, aby se ze systému nestala druhá Placla.
O tvá školení v H1 byl velký zájem – plánuješ do budoucna i po odchodu nějaká vlastní školení? Věřím, že klientela by se našla.
Ano, plánuji pokračovat, školení mě velmi baví. Budu školit SEO pod značkou Collabimu – zatím v Praze a výhledově i v Brně. V Hájedničce jsem školila i vliv sociálních sítí na SEO a linkbuilding a v obou chci pokračovat. Zatím hledám vhodného partnera, protože s organizací školení je spousta práce.
A jako poslední otázka – jak vidíš úroveň českého linkbuildingu před třemi lety, nyní a jak do budoucna?
Když jsem začínala jako linkbuilder před víc než třemi lety, linkbuilding byl opravdu krativní obor, neexistovaly téměř žádné inzertní systémy. Veškerá partnerství se domlouvaly po telefonu a e-mailu, kladl se důraz na tvorbu obsahu. Dnes je z linkbuidingu “velký business” – odkazy se ve velkém prodávají a nakupují, využívají se weby hromadící pouze obsahový spam a linkbuilder je markeťáky považovaný za brigádníka, který toto levně a rychle obstará.
Díky zvířátkovým updatům snad většina rádoby linkbuilderů pochopila, že je potřeba přenastavit strategii a vsadit na “S poctivostí nejdál dojdeš”. Dočkáme se návratu k tvorbě obsahu a navazování smysluplných partnerství, které přesahují hranici SEO. No a samozřejmě sociální linkbuilding. To je trumf, na který vsázím já.