Rozhovor s Pavlem Ungrem

Pavel Ungr

Po týdnu příprav na vysokoškolské zakončení Vám přináším rozhovor s jednou z největších osobností v oblasti optimalizace pro vyhledávače Pavlem Ungrem. V rozhovoru naleznete info o vzniku jeho přezdívky, blogování a názoru na automatizaci procesu optimalizace.

Začněme tradičně. Pavle – kdo jsi, co děláš, jak dlouho to děláš a to nejdůležitější – kde ses dostal k přezdívce „necodymiconer“?

Asi se ptáš v kontextu tvého blogu, takže se nebudu rozepisovat o tom, že jsem tanečník, pohan a vystudovaný sociální pracovník.:-) Jsem SEO konzultant, aktuálně u H1.cz, nastupoval jsem ale před více než 4. lety do Ataxa a poté, co H1.cz koupilo Ataxo, jsme se stali členem největšího (a podle mě i nejlepšího) SEO oddělení ve střední Evropě. Tedy ti nejlepší lidi z Ataxa a H1.cz dali dohromady tým několika desítek specialistů na SEO. No Necodymiconer bylo vlastně ID jen na Twitteru. Vzniklo podobně jako třeba @nofreeusernames. Už léta – asi od roku 1998 – používám přezdívku Cody, ale ta byla zabraná. Žádná smysluplná kombinace nefungovala, tak jsem dal dohromady kultovní fiktivní Lovecraftovu knihu, kterou léta studuji – Necronomicon a moji přezdívku. Vznikl Necodymiconer. Vím, že tím trápím spoustu twitteristů, nicméně stačí, když mně lidi budou říkat Pavle nebo Cody.

V současnosti se sem tam novinka ohledně optimalizace objeví i na tvém blogu, plánuješ jej do budoucna opět začít provozovat naplno a příspívat častěji místo publikací do větších médií, kde si svůj názor přeci jen až tolik dovolit nemůžeš?

Filipe, to bych moc rád. Bohužel můj problém je, že mám spoustu aktivit, pracovních i nepracovních a nevím, jak to zvládnu. V žádném případě nechci omezovat své příspěvky za H1.cz. H1.cz je moje vlajková loď a jsem na ní hrdý a spoustu jsem se tam naučil a doufám, že ještě naučím. Takže za H1.cz budu psát dál – ať už se bavíme o feedu na víkend na Mediáři, do seriálu na Ty Internety, firemní blog nebo do dalších médií. Samozřejmě hodně času mně zabírají i školení a přednášky na konferencích, nechci totiž, aby to bylo suché povídání. Své školení pokaždé aktualizuji, aby se tam dostaly i například informace o Pandě nebo Penguinovi. Ale abych ti odpověděl, pokud mi to volný čas dovolí, budu se snažit psát častěji. Lidé mě mají už spojeného s H1.cz, tak se snažím, abych, ať udělám nebo napíšu cokoliv, se za to nemusel stydět a dokázal si to sám před sebou obhájit. Samozřejmě oficiální firemní stanovisko a moje soukromé není vždy jedno a to samé, ale alespoň se učím ve vhodnou chvíli mlčet, i když mně to dává hodně zabrat.:-) Jsem hodně extrovertní člověk s mesiášským komplexem. Mám potřebu říkat, co považuji za správné, za každou cenu.

Používá podobných lišt nebo systému Ataxo/H1? Resp. kam v takto velkých firmách proces automatizace optimalizace dochází? Věříš, že se lidský faktor v procesu optimalizace webových stránek dá z větší části nahradit?

Ne, co jsem v Ataxu a v H1.cz, tak jsme to nikdy nepoužívali. Alespoň co vím já. Všechno jsou to poctivé české ručičky. Takže oslovujeme partnery, vyhledáváme odkazy a pečlivě vybíráme. Lidský faktor je nenahraditelný. To si velice dobře uvědomuje i Google, a proto spustil Google+. Bylo by bláhové si myslet, že chtěl mít sociální síť. Jen chtěl data o přemýšlení, fungování a konání lidí v určité situaci, v určitém kontextu. První vlaštovkou téhle realizace je třeba projekt Search plus the World.

Sociální signály jsou jedním z faktorů řazení výsledků vyhledávání, na toto téma jsi měl mimochodem dokonce přednášku/y. Jakým způsobem si myslíš, že by měla fungovat spolupráce mezi SEO specialistou, linkbuilderem a SMM specialistou z hlediska odkazování ze sociálních sítí?

Jsem rád, že jsi se zeptal. Na téměř stejné téma mám přednášku na letošním Webexpu. Spolupráce a komunikace všech členů týmu je základem úspěchu celého projektu, a to nejen konzultanta linkbuildera a specialisty na sociální média, ale i copywritera, administrátora PPC kampaní. Navzájem si mohou hodně pomoct a vylepšit efekt všech aktivit. Samozřejmě, že základem je analýza klíčových slov, ze které by měli vycházet všichni zmínění. Tzn. konkrétně v tebou dotazovaném případě by na základě klíčovky měl copywriter připravit texty na sociální sítě, ideálně obsahovou strategii, konzultant pořešit on-page faktory a všichni společně se specialistou na sociální média by měli realizovat dohodnutou strategii. Ale myslím, že na tu on-page optimalizaci, práci s klíčovkou se hodně zapomíná. Zajímalo by mě kolik firem, které se starají o své sociální sítě, si ji nechalo udělat?

A na závěr stejná otázka jako všem ostatním – jak vidíš úroveň českého linkbuildingu před třemi lety, nyní a jak do budoucna?

Asi tě nepotěším, jako linkbuildera. Myslím, že jeho význam v tom smyslu, jako ho vidíme my dnes, bude čím dál tím menší. Tu budoucnost SEO vidím stejně jako můj kolega z H1.cz Petr Drahokoupil v zabezpečení průchodnosti webu – indexaci, tedy vlastně optimalizaci technické nalezitelnosti a v linkbaitingu. Myslím, že síla odkazů se bude přesouvat do ústraní na úkor zmínek na internetu. Co si budem nalhávat dobrá reference nás přesvědčí víc, než vymazlený odkazový profil.

Jinak aktuálně je to v ČR poměrně tristní. Vidíš to sám. Ty, Zdenda Dvořák a pár linkbuilderů po agenturách jako je H1.cz, ale jinak linkbuilding nikdo pořádně udělat neumí. Takže nevím, jestli se to další lidi stihnou naučit, než to přestane být důležité.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *